Site Loader

Wieczór to czas, kiedy często wracają do nas przeżycia z całego dnia i nieraz rodzice zastanawiają się jak ułatwić dziecku zasypianie. Często leżąc już w łóżku dzieci zaczynają snuć nieprzerwane historie o tym, co wydarzyło się w szkole/przedszkolu, jak było u babci, kogo spotkali na spacerze…

Zdradzę Wam, że to właśnie tym „gadaniem” regulują swoje emocje. Chwytając tę chwilę, można wraz z dzieckiem podsumować dzień zwracając uwagę na rzeczy pozytywne. Często nie jest to łatwe, ponieważ nasz mózg ma taką przypadłość, że przeważnie robi zupełnie odwrotnie.

Metoda łąki/nieba pełnego gwiazd

To metoda dla młodszych. Nad łóżkiem dziecka zawieś zieloną, bądź czarną kartkę (w zależności czy będzie to łąka czy niebo). Codziennie wieczorem, wspólnie z dzieckiem znajdźcie trzy rzeczy, które udały się dziecku tego dnia (np. pomogłam mamie rozpakować zakupy, wstałam do szkoły mimo tego, żeby było mi trudno). Pamiętaj, chodzi tu o szukanie drobiazgów, a nie wielkich osiągnięć! Jedna rzecz to jeden kwiatek bądź gwiazda. Wspólnie patrzcie jak łąka wypełnia się kwiatami, a niebo gwiazdami. Oczywiście kartki można wymieniać do znudzenia.

To sposób, który pomaga dziecku zwizualizować ilości rzeczy, które mu się udają. Często jest ono zaskoczone jak wiele ich jest.

Trening wdzięczności

Dziecko samo lub z rodzicem przypomina sobie rzeczy, za które jest sobie wdzięczny tego dnia. Warto zwrócić uwagę, żeby znajdowały się tam też wydarzenia, na które dziecko miało wpływ i wynikały z jego zaangażowania. Każde znalezione wydarzenie warto zacząć słowami: „Dzisiaj dziękuję sobie za…”. 

Nie ma to jak dobry przykład, dlatego polecam też wersję rozbudowaną, gdzie rodzić przy dziecku również dziękuje SOBIE za….  😉

Trudne? No pewnie. Jak wszystko na początku. Ale z czasem staje się naturalne i naprawdę pomocne. Okazuję się bowiem, że praktyka wdzięczności sprawia, że mamy bardziej pozytywne nastawienie do życia i większe poczucie więzi z innymi. Ba! Więcej, jesteśmy bardziej skorzy do wspierania innych i wyciągania do niech pomocnej ręki.

Badania pokazują też, że dzięki zauważaniu i dziękowaniu sobie za różne rzeczy, możemy liczyć na większą ilość snu i lepszą jego jakość. Dlatego zachęcam Was do wprowadzenia powyższych sposobów do dziecięcej, a może też Waszej wieczornej rutyny. Naprawdę warto 😉

A jakie są Twoje sposoby na rozładowanie napięcia swojego dziecka przed snem?

Zainteresuje Cię również:

Samodzielność dziecka, jak ją rozwijać?

Zabawa w życiu dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *